Scheepsbouw van Rossum


In de dertiger jaren begon Dries van Rossum in de smederij aan de Dorpstraat met de bouw van roeiboten. Later kwamen daar zeiljachten bij.
 
visitekaartje van Dries van Rossum
 
 
 

1948: In de Dorpstraat bij de smederij ligt een stalen zeiljacht zoals die later ook veelvuldig gebruikt werd bij de jaarlijkse Tiel - Merwede zeilwedstrijd. L-R: huis H. Cruijsen, slagerij en woonhuis Hend Reuser, winkel en woonhuis Dries van Rossum, smederij

   

1948: bouw van een sleepvlet; links de winkel van Dries van Rossum, rechtsachter de smederij; daarachter de kapperszaak van Grad Verbruggen

L-R: staand bij het schip Jo van Zwam; op het schip: Piet van Rossum, Gijs den Bieman en Niek van Oort

 

 

Al vrij snel werd de ruimte daar te klein en werd het een steeds groter probleem om de boten naar de Bol te vervoeren. Daarom kocht hij bij de haven aan de Polderbol (deze haven was in eigendom van de Dorpspolder Dreumel) een stuk grond. Deze grond lag langs de dijk en na wat bagger- en graafwerkzaamheden ontstond er een prima plaats om schepen te bouwen. Later werd de gehele haven overgenomen.

Hier begon hij met de bouw van vletten, vissersboten, opduwers, proviandboten (parlevinkers), enz.

 

 

winter 1940: het ijs heeft de schokkers de scheepshelling op gedrukt. Middenachter het houten schuurtje op de scheepswerf

 
   
1950: scheepshelling bij de Polderbol 1950: bouw van kopra-boten voor Indonesië
   
1956: bouw van de Sancta Maria 1950: bouw van een tankvlet voor Evert Udo uit Tiel
   
olieboot Evert Udo uit Tiel proviandboot van Broekmeulen uit Zaltbommel
 

de haven aan de Bol in de jaren '60; op de achtergrond de R.K. Kerk. Wie zijn deze kinderen?

 

Na de oorlog werd begonnen met o.a. de bouw van sleepvletten en kopra-laadboten.

Begin jaren '50 nadat de werf werd uitgebreid startte men met de bouw van grotere schepen zoals sleepboten, vrachtschepen, speciale schepen, duwcombinaties, beunschepen, grotere droogladingschepen en coasters.
 
1960:motorschip in aanbouw 1962: motorvrachtschip in aanbouw
   
1960: hoog water 1960: motorvrachtschip Langen
 

Voor de volgende landen werd er gebouwd:

  • Nederland: vrachtschepen, beunschepen, tankschepen voor speciaal transport. België: zandschepen.

  • Frankrijk: vletten en tjalk.

  • Engeland: coasters

  • Venezuela: speciaal schepen voor duikdoeleinden.

  • Afrika: duwboot met twee dekschuiten.

  • Nieuw Guinea: boot voor specerijenvervoer:

  • Indonesië: Kopra-laadboten, 66 stuks.

  • Zwitserland: tankschip.

  • Sierra Leone: l.c.v.p voor autotransport en melassevervoer.

In totaal zijn er in een periode van ongeveer 50 jaar 826 schepen gebouwd.

Elk schip heeft zo z'n eigen verhaal. We bespreken er hier twee. Zo werd er een tjalk gebouwd die moest gaan dienen als expositieruimte voor Pablo Picasso en klopte Binnenlandse Zaken aan voor medewerking aan een ontwikkelingshulpproject in Zambia

 
     
  bouw Tjalk   Zambia  
 
hoog water hoog water
   
bouw van een motorvrachtschip 1972: bouw van het beunschip Elisabeth
   
1979: bouw van het motorvrachtschip Jegen 1978: beunschip van Vliet
   
visitekaartje in de jaren '80 1980: aan- en afbouw
   
Jan van Rossum bij een dubbelschroefmotorvrachtschip casco in aanbouw
   
1980: een van de vijf coasters die gebouwd werd voor Union Transport in Londen
 
In 1988 kwam er een einde aan de scheepsbouwactiviteiten van van Rossum als gevolg van een algemene malaise in de scheepsbouw.