Tjalk voor Picasso |
||||||
Jan van Rossum |
||||||
In 1970 op een dinsdag (beursdag) werd ik benaderd door een employé van internationaal makelaars kantoor WLA de Bot. Deze verzocht mij contact op te nemen met een zekere meneer Wunderwald die in het Hilton hotel logeerde in kamer 204. | ||||||
Hij zou geïnteresseerd zijn in de nieuwbouw van een tentoonstellingsschip. Ik beloofde hem dat ik na de beurs contact op zou nemen. De beurs, een verzameling van scheepsbouwers, financiers, makelaars, reders enz. welke elke dinsdag in de grote zaal van het beursgebouw plaatsvindt was nog maar net begonnen, of mijn naam werd omgeroepen. Ik werd vriendelijk verzocht het Hilton te bellen en te vragen naar meneer Wunderwald. Ik heb dit toen gedaan en er kwam een heer aan de telefoon die gemengd Duits, Frans en Italiaans sprak. Hij verzocht mij op een zeer gebiedende toon onmiddellijk naar het Hilton te laten komen, om met hem zijn plannen te bespreken. | ||||||
Bij mij aankomst in Hilton en na kennis gemaakt te hebben met de heer Wunderwald verzocht hij mij een offerte te maken voor een nieuw te bouwen Tjalk, met een paviljoen achterop. Dit schip moest zodanig ingericht worden, dat in het ruim schildersstukken tentoongesteld konden worden. Het vooronder moest worden ingericht als verblijf voor één persoon. Het paviljoen moest worden ingericht met slaapkamer, keuken, badkamer en saloon stuurhuis. Wunderwald drong erop aan zo spoedig mogelijk een offerte uit te brengen om een idee te hebben van de stichtingskosten, zo mogelijk een prijsindicatie. Afgesproken werd dat Wunderwald de volgende dag de werf zou bezoeken. Elk insider weet dat je in dit tijdsbestek geen prijs kunt geven en zeker niet van zulk soort schip en als zodanig uitgerust. |
||||||
|
||||||
Na het gereedkomen van een algemeen plantekening en gewapend met een goed contract en bestek, maakte ik samen met mijn vrouw de reis naar Pura (Zwitserland), Wij werden ontvangen in een vijfsterren hotel, waar wij voor 2 dagen werden ondergebracht. Daar aangekomen lag er een bericht van de heer Wunderwald dat hij met mij wilde dineren en onder dit diner lichte hij de doelstellingen van zijn plannen toe. | ||||||
|
||||||
Consequentie was dat ik Wunderwald naar zijn huis moest brengen, dat boven op de top van een berg bleek te staan. De tocht voerde over smalle bergweggetjes en langs diepe afgronden naar een gerestaureerd oud klooster. | ||||||
|
||||||
Voor ons vertrek betaalde Wunderwald contant een groot bedrag als aanbetaling voor "Le bateau ivre". Ook werd afgesproken dat hij aanwezig zou zijn op de werf bij de kiellegging van het schip. Het schip zou 12 maanden na opdracht geleverd worden. | ||||||
Al vrij snel bleek dat de heer Wunderwald overal in geïnteresseerd was behalve in deze kiellegging. Hij wilde alsmaar eten en drinken en legde dagenlang beslag op mij, zat hele dagen op de tekenkamer en bracht overal wijzigingen aan die niet voorzien waren. Zoals bijv. het paviljoen dat aan de buitenzijde bekleed moest worden met houtsnijwerkranden. Het roer moest zijn zoals bij grote zeilpaviljoenen en moest tevens dienst doen als roer voor twee motoren. Er moest een beweegbare gangway gemaakt worden, die een getijde verschil van circa 2½ meter kon overbruggen. Het schilderwerk kwam te vervallen daar het tijdens transport over de kanalen beschadigd zou worden. | ||||||
Het schip zou in Marseille geschilderd worden, zodat het in mooie staat in Cannes zou arriveren. Verder verliep de bouw voorspoedig dankzij het beperkt blijven van bezoeken van de heer Wunderwald, doch dit had een andere oorzaak namelijk: Wunderwald was thuis in de kelder gevallen en had daarbij enkele ribben gebroken. Ik ben er zeker van dat dit de bouw bespoedigd heeft. | ||||||
Na het gereedkomen werd er proef gevaren, het protocol werd door een
beëdigd expert getekend en "Le bateau ivre" was gereed (contractueel was
vastgelegd dat een beëdigd expert de proefvaart zou mee maken en een
protocol van deugdelijkheid zou verstrekken).
Wunderwald die bij een bezoek aan de werf geïmponeerd was door de Nederlands geüniformeerde waterpolitie, die toevallig op de werf aanwezig waren, besloot om deze mensen tegen vergoeding zijn schip naar Cannes te laten varen. Zij waren hiertoe gaarne bereid en zagen de trip tevens als een vakantietocht. Aldus werd besloten. Ondanks mijn advies om een ervaren schipper, die met de vaarwegen bekend was aan te stellen ging Wunderwald met de waterpolitie in zee. (268 sluizen tot in Marseilles) |
||||||
Op een mooie zaterdag vertrok het stel van de werf, nadat Wunderwald het restant aan betalingen had afgerekend. De gezagvoerder was een lid van de waterpolitie en als matroos ging een collega van hem mee. De gezagvoerder was nadrukkelijk geïnstrueerd over de beperkte roercapaciteit bij kort manoeuvreren. Bij kort manoeuvreren moest hij de twee motoren gebruiken. | ||||||
|
||||||
Inmiddels had Wunderwald gearrangeerd dat bij aankomst in Lyon "Le bateau ivre" ontvangen zou worden door de Franse, Duitse en Italiaanse televisie. Om ruim op tijd daar aanwezig te kunnen zijn was hiervoor - rekening houdend met onvoorziene oponthouden - een termijn van 15 dagen gepland. | ||||||
Net voor deze datum kregen wij van Wunderwald een alarmerend bericht met de vraag waarom "le bateau ivre" niet op de bestemde plaats aanwezig was. En dat het comité van ontvangst c.q. de onderscheidende tv stations geen beelden konden maken. Wat was er nou gebeurd? | ||||||
De gezagvoerder heeft waarschijnlijk geen kaarten aan boord gehad en heeft boven in Frankrijk een verkeerde vaarroute genomen en is een groot aantal kilometers verkeerd gevaren. Hij heeft een ander kanaal genomen om weer op de goede route te komen. Hierbij deed zich het feit voor dat de bruggen bij de sluizen lager waren. Doch een goede schipper weet altijd uitkomst. Hij heeft om meer diepgang en zodoende minder hoogte te krijgen, het ruim (tentoonstellingsruimte) gedeeltelijk vol met water gepompt. Dat de nieuwe aanwezige bekledingen en met glas bedekte tentoonstellingswanden, de alarminstallatie, de elektrische installatie, enz, hierdoor grandioos vernield werden is de gezagvoerder blijkbaar op dat moment ontgaan. | ||||||
|
||||||
Het is mij niet bekend of Wunderwald en Picasso hun verdere plannen met het schip hebben uitgevoerd. De alarminstallatie is door Philips vervangen en is uiteraard niet door de verzekering betaald. | ||||||
Epiloog | ||||||
Later is mij ter oren gekomen dat het traject van "le bateau ivre" van Marseille tot Cannes te weten in de golf van Marseilles en langs de kust zeer zwaar is geweest. Ze kwamen in een Mistral terecht en daar het een platbodem was rolde het schip zeer zwaar. En was er paniek uitgebroken onder de dames van de bemanning en iedereen is drie dagen zwaar zeeziek geweest. bovendien had men assistentie van de kustwacht cq reddingsdienst gehad. Daar de ontvangst in Lyon de mist was ingegaan heb ik ook geen ontmoeting met Picasso gehad. Later toen ik voor reparatie mensen naar Cannes had gebracht, heb ik hem nog even ontmoet en nog even een kort gesprek met hem gevoerd. Uiteraard over "le Bateau lvre" waar hij wel degelijk mee in zijn schik was. Hij vond het een "Tres beau bateau, typisch een Hollandse schip". Tijdens mijn bezoek aan Cannes kwam mij nog een andere moeilijkheid ter ore: namelijk het probleem dat de verzekering van het schip met inbegrip van de tentoongestelde schilderstukken niet te verzekeren waren. Alleen tegen een enorm hoge premie. Blijkbaar is er aan alles een einde. |
||||||
|
||||||
|