7e Compagnie Stoottroepen

oktober 1944 t/m 11 januari 1945


  Klik op het embleem voor meer informatie
   

september/oktober 1944:

Uit de knokploegjes van de dorpen in Maas en Waal, alsmede uit vluchtelingen uit het westen van Nederland en vrijwilligers vanuit de Brabanse maaskant vormde zich spontaan een groep mensen die werd ingezet bij de dijkbewaking in de maanden september en begin oktober, toen de Britse patrouilles alleen overdag Dreumel en omgeving bezochten.

De groep o.l.v. Wim de Leeuw uit Alphen opereerde vanuit de oude meisjesschool en zocht aansluiting bij Commando-Zuid. Aangezien de manschappen van te voren niet waren geconcentreerd en geregistreerd werden ze niet officieel erkend.

 

21 november 1944: Officiële erkenning als 7e Compagnie Stoottroepen en toegevoegd aan het 1e Canadese Leger. De organisatie was op engelse leest geschoeid. (! Cie = 165 man)

 

januari 1945: De 7e Compagnie wordt overgeplaatst naar Oss voor bewakingsdiensten.

 

maart 1945: De 7e Compagnie keert terug naar Beneden - Leeuwen voor verdediging van het dijkvak ten oosten van Wamel.

 

13 mei 1945: De 7e compagnie vertrekt naar Buurmalsen voor bewaking van aldaar geconcentreerde Duitse krijgsgevangenen. Aldaar werd de compagnie ontbonden. De meeste vrijwilligers namen ontslag en keerden naar huis terug. Een enkeling ging met een andere compagnie naar Duitsland, terwijl sommigen ook als oorlogsvrijwilliger naar Nederlands-Indië vertrokken.

 


Twee Dreumelse jongens kwamen in dienst van de deze compagnie om het leven:
 

bidprentje

bidprentje

       

Mari van Deursen

Cor van Beers

† 6 maart 1945

† 27 mei 1945

       
  Cor liep op 27 mei 1945 tijdens bewakingsdienst op een mijn in Rossum (rotonde rossum, afslag Alem)
       

       
   
       
Klaas de Rijk  

Wim Veld

Eduard Vink
       
   
       
 

Mari (links) en Jan van Deursen in Oss

 
       
26 mei 1945: 7e Compagnie op de Markt in Zaltbommel (links Cor van Beers)
       

Jan van Deursen als motorordonnans in Valenciennes

       
Jan van Deursen in Parijs; de aanleiding was het begeleiden van het paardentransport  op16 oktober 1945